donderdag 22 november 2012

Aanvulling om vergeten te worden

Obstakels om te vergeten



Op Europees niveau heeft ENISA haar steentje bijgedragen aan het 'recht om vergeten' te worden. Duidelijkere definities, betere juridische handvatten, wie mag vragen om het wissen, onder welke omstandigheden, ... Dit zijn enkele van de obstakels die ENISA naar voren brengt. 

Het recht om vergeten te worden is onderdeel van de nieuwe Europese richtlijn voor Data Protection Regulation zoals eurocommisaris Viviane Reding dit heeft voorgesteld. Deze richtlijn moet nog door het Europees Parlement worden goedgekeurd. 

ENISA richt het rapport dat u onder bovenstaande link kunt vinden op het terugbrengen van de hoeveelheid persoonlijke data die wordt opgeslagen. Dit zeggen zij naar aanleiding van hun onderzoek naar de impact op de privacy als gevolg van het monitoren en vastleggen van gebruikersgedrag. 

Een van de adviezen van ENISA is de toepassing van encryptie voor opslag en transport van persoonlijke gegevens. Ik juich zo'n advies toe als gebruikers patiëntgegevens in Dropbox op mogen slaan van hun directie!

In mijn vorige blogartikel heb ik al aangegeven dat ik positief sta tegen extra monitoring. Ik heb echter ook aangegeven dat de dialoog met de betrokkenen moet plaatsvinden om een acceptabele grens vast te stellen. Hier heiligt het doel niet alle middelen! 

Ik herhaal daarom: 'voer de dialoog met de gebruikers, stel een acceptabele grens vast en voeg professioneel security information management toe aan het security management binnen de organisatie!'

Veel leesplezier, maar wees kritisch. De malware draait al in stealth mode in je netwerk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten