zaterdag 15 december 2012

De Nordman is binnen

Jawel, dit weekeinde staat de belangrijke opdracht voor het halen van de kerstboom op het takenlijstje. Je kunt niet thuiskomen met een zelf omgezaagde variant van een kersttak. Nee het wordt, net als vorige jaren, een Nordman!

Duur, dat wel. Maar kwaliteit, hé!

Met kerst voor de deur zie ik mensen in de vakantie weer lekker achter de laptop of tablet kruipen. De kerstkaartjes worden virtueel geknutseld en geplakt. Postzegel er op en naar de virtuele brievenbus. Meer mensen, meer tijd en de hang naar nonsensinformatie op je scherm. Laat het werk even het werk. Kerst is bedoeld om je gedachten even terug over het jaar te laten gaan en in gezellig samenzijn over koetjes, kalfjes en ander geluk te spreken.

Ik zie dan ook een gerede kans dat er meer laptops, tablets en smartphones besmet raken. Maar, who cares? We hebben ook nog de rest van de kerstvakantie om de rotzooi van het systeem te vegen. Minder bewust, onder het genot van een warme chocomel, gaat Nederland de digitale snelweg op. Nog even die leuke kerst app laden en dan de wereld aan wensen de ether in slingeren.

Is de kans groter dat juist met kerst meer besmettingen bewaarheid gaan worden? Ik heb geen zin om dat statistisch te gaan onderbouwen. Het is meer een gevoel.

Waar ik jullie nog wel even voor wil waarschuwen is de brandgevaarlijkheid rond kerst. Onderstaand een lijstje met mogelijke oorzaken van brand. 
  • verlichting/trafo kerstboom wordt te warm
  • slechte of overbelaste verlengkabels 230 volt
  • brandbaar materiaal dicht bij lampen, kachels, etc.
  • brandende kaarsen in kerststukjes
  • brandende kaarsen die omvallen of dicht bij de gordijnen staan
  • bijvullen met spiritus van warme branders voor het gourmetten
  • vlam in pan of flamberen tijdens het koken
  • vuurwerk op het toetje
  • niet geveegde schoorstenen
Het is zo logisch. Hier hebben we allemaal wel wat mee. Volendam, Enschede die hebben ons wel wakker geschud. Welke schade binnen de digitale wereld zou hetzelfde effect hebben? Een lek EPD? Een onbetrouwbare overheidsinstelling voor digitale certificaten?

Die laatste heeft natuurlijk het afgelopen jaar wel zijn sporen achtergelaten. We worden steeds bewuster. De overheid werkt daar ook positief aan mee. Maar de vraag is in hoeverre die indrukken blijven hangen?

Als ik denk aan de beelden van Volendam zie ik alle redenen om de bovengenoemde oorzaken van brand goed te checken.

Ik stel me zo voor.

Ministers Opstelten en Schippers staan met een drijfnat pak op het Binnenhof met een stapel, eveneens drijfnat, papier onder de arm (lees: het opengebroken digitale EPD). Onze digitale forensische brandweerman Erik Akerboom (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding) staat in brandweerpak ernaast. Hij houdt de nadruppelende brandweerslang nog in de aanslag.  

Maakt het indruk? Nee, ik zie weer die beelden uit Volendam. Die ontploffing in Enschede.

Leren we van iets wat indruk maakt?

Gisteren hoorde ik alweer dat er meer vuurwerk in omloop is dan vorige jaren. Er zullen wel dode slachtoffers vallen. Dat kan niet uitblijven.

Ik zeg, leg dat natte lekkende EPD op de verwarming. Laat het even drogen. Kruip lekker in de kerstvakantie achter je schermpje. Knutsel een leuk kaartje, laad die leuke app met dansende elanden. Stuur mij alleen geen eigen knutsels via internet. Ook ik wil even niet met mijn beroep bezig zijn.

Zo, nu die Nordman naar binnen slepen. Leuk, die echte kaarsjes er in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten