dinsdag 11 juni 2013

Techniek die je niet wilt hebben!

Hebben ze PRISM ook voor de iPhone?

Vanmorgen las ik de krant. Ik kwam de column tegen van Vincent van Bijlo. Hij had het over PRISM als handige applicatie op Windows. Afluisteren voor de individuele burger.

Mijn zoon afluisteren, mijn vrouw afluisteren, familie afluisteren, concurrenten afluisteren, mijn collega afluisteren, mijn baas afluisteren, mijzelf afluisteren. Ultiem gaaf, echt alles weten van iedereen. Maar dan ook oprecht geïnteresseerd alles weten van die ander.

In je eigen vriendenkring loopt er wel zo’n roddel & achterklap tante rond die van iedereen alles wil weten. Bij de eerste de beste vraag van die persoon draai je jezelf gauw om en laat je het langs je rug afglijden.
Ik wil niet alles weten van anderen. Dat is energieverlies, tijdverspilling en regelrechte bemoeizucht. Je hoeft niet iets te doen met die informatie, maar je mengt je toch in iemand privéleven.

Maar goed, laat ik nu niet doordraven. De overheid kunnen we tot in eeuwigheid vertrouwen. En als we ze niet meer vertrouwen dan gooien we er een parlementaire enquête of een motie van wantrouwen tegenaan. Dat is het mooie van democratie, en daar geloven we natuurlijk vandaag de dag voor eeuwig in. We proberen het nog even in Afghanistan door te voeren, maar realiteit is dat we ons als westerse wereld zo snel mogelijk daar aan het terugtrekken zijn. We laten ze niet in de steek. Nee, we houden een vinger aan de pols.

Kortom, die democratie is in mijn ogen ook maar een tussenstap in onze evolutie. Wellicht is het volgende wat de mensheid staat te wachten nog wel veel mooier. Maar die zekerheid heb je niet.

Zolang je het dus niet weet heb je te maken met de huidige wetten, normen, waarden en realiteit. Niet iedereen wil aan hetzelfde ideaalplaatje meewerken. Daarom willen de hoeders van het ideaalplaatje zoveel mogelijk weten van iedereen. Anderen willen dat ideaalplaatje zo veel mogelijk verstoren.

Nu ben ik niet rechtlijnig tegen het inwinnen van informatie over een ieder. Alleen, er is een goede dialoog nodig om de juiste grenzen met elkaar af te spreken. Die dialoog is scherp en mag hard gevoerd worden. Opstelten sust de Nederlandse voordelen van PRISM. 'We doen alles netjes volgens de regels'. Er is toezicht. 

Daarentegen zijn er rechtgeaarde opponenten zoals Rop Gonggrijp. Net een mooie uitzending van Profiel over hem teruggekeken uit 2006.

Zelf heeft hij meegewerkt aan het ontsluiten van het internet. Zijn idealen staan nog wel overeind. Maar hij krabt zich in die uitzending, nu 7 jaar geleden, wel achter het oor of we op de goede weg zijn.

Ben benieuwd wat hij er nu, 7 jaar later, allemaal van vindt, dat PRISM?

Willen we die techniek nou echt allemaal? Openheid en vrijheid, ja! Maar ook al die controle? Denk daar eens goed over na. Wil jij echt al die techniek die impliciet jou in de gaten houdt?  

Intussen wil Google de geheime dataverzoeken van de Amerikaanse overheid openbaar maken. Een goede bijdrage aan de dialoog?  

Houd wel in de gaten dat er een Meldplicht Datalekken als wettekst voorligt om goedgekeurd te worden. Doe de privacychecker om jouw potentiële boete te bepalen (als de wet realiteit is geworden).  

Wil je trouwens anoniem surfen op het internet, kijk dan even hier.  

Intussen ga ik even op zoek naar de PRISM-app. Ik spreek je later. Of beter nog, ik hoor je (via de PRISM-app)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten